Erasmus+ Lets adapt through ITC tools

 

Relacja z czwartego spotkania w ramach projektu ERASMUS+ „Let’s adapt through ICT”

W dniach 17–21 marca 2025 roku wzięliśmy udział w czwartym spotkaniu projektu ERASMUS+ Let’s adapt through ICT, którego gospodarzem była szkoła IISS Rosa Luxemburg w Acquaviva delle Fonti. Tematem spotkania było „Narzędzia ICT dla rozwoju samowystarczalności”.

Wizytę rozpoczęliśmy 17 marca od oficjalnego powitania w szkole, przemówienia dyrektora oraz zwiedzania placówki. Następnie zaprezentowano włoski system edukacji w zakresie wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami. Uczestnicy wzięli udział w warsztatach z nauki języka włoskiego z wykorzystaniem ICT, obsługi Photoshopa w laboratorium komputerowym oraz fotografii, prowadzonych z udziałem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Po południu obserwowaliśmy zajęcia i uczestniczyliśmy w sesji pytań. Dzień zakończyło spotkanie z burmistrzem oraz uroczysta kolacja powitalna.

Podczas spotkań mieliśmy okazję zaprezentować dobre praktyki wspierania samodzielności uczniów przy pomocy narzędzi ICT. Wzięliśmy także udział w integracyjnych zajęciach prowadzonych przez organizację Le Zanzare, której misją jest przełamywanie barier. Po południu odwiedziliśmy Materę – miasto wpisane na listę UNESCO.

Kolejnym ważnym punktem programu była wizyta w Alberobello, gdzie uczestnicy odwiedzili ośrodek „Don Guanella” dla młodzieży z niepełnosprawnościami. Po południu podziwialiśmy malownicze miejscowości nad Adriatykiem – Polignano i Monopoli.

W trakcie spotkania prezentowano dobre praktyki wykorzystania ICT w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także przeprowadzono burzę mózgów na temat nadużywania technologii przez dzieci i młodzież. Istotnym elementem była również dyskusja koordynatorów projektu oraz warsztat dotyczący tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjnych (IEP). Spotkanie zakończyło się ewaluacją, podczas której uczestnicy wypełnili ankietę oraz otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w projekcie.

Wizyta w Acquaviva delle Fonti była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, poznania włoskiego systemu edukacji oraz integracji uczestników z różnych krajów. Już w maju odbędzie się ostatnie spotkanie projektu, które tym razem zorganizuje Rumunia.

W dniach 14.10.-18.10.2024 roku nauczyciele Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie wzięli udział w trzecim spotkaniu w ramach realizowanego projektu Lets adapt through ITC nr 2023-1-RO01-KA220-SCH-000160489, Erasmus+. Tym razem spotkanie miało miejsce w szkole partnerskiej Mev Ortaokulu w Stambule w Turcji. Tematem spotkania było zastosowanie narzędzi ICT w doskonaleniu rozwoju umiejętności matematycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 

Poniżej link:

https://fb.watch/xstqKcamLk/

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 

 

 

W dniach 13.05.-17.05.2024 roku nauczyciele Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie wzięli udział w drugim spotkaniu w ramach realizowanego projektu Lets adapt through ITC nr 2023-1-RO01-KA220-SCH-000160489, Erasmus+. Tym razem spotkanie miało miejsce w szkole partnerskiej w Cinfaes, w Portugalii – Agrupamento de Escolas General Serpa Pinto.

Głównym celem projektu jest właściwe wykorzystanie narzędzi ICT w edukacji specjalnej przez nauczycieli w szkole oraz przez rodziców w domu. Celem projektu jest również wymiana dobrych praktyk między nauczycielami z krajów partnerskich, wypracowanie metod oraz technik właściwego korzystania z narzędzi ICT, które ułatwią integrację uczniów ze społeczeństwem. W spotkaniu wzięli udział nauczyciele ze wszystkich partnerskich szkół: Polski, Portugalii, Rumunii, Turcji, Włoch

Tematem spotkania było zastosowanie narzędzi ICT w doskonaleniu rozwoju psychomotorycznego w pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dyskutowano również na temat pozytywnych i negatywnych skutków korzystania z narzędzi ITC przez dzieci i młodzież.

Nauczyciele aktywnie uczestniczyli w zajęciach warsztatowych poznając nowe metody pracy, wymieniali się spostrzeżeniami i doświadczeniami. W październiku 2024 odbędzie się trzecie już spotkanie, tym razem w Turcji.

Poniżej link do filmu ze spotkania:

https://fb.watch/xsrT59jvd7/ 

Pode ser uma imagem de 12 pessoas, hospital e texto

 

 

 

 

 

W dniach 19.02.-23.02.2024 odbyło się pierwsze spotkanie w ramach realizowanego projektu .Głównym tematem spotkania było wykorzystanie narzędzi ICT w komunikacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

W Zespole Placówek Edukacyjnych  w Olsztynie gościliśmy partnerów projektu ze szkół:

 Mev Ortaokulu (Turcja)

- Istituto Istruzione Secondaria Superiore "Rosa Luxemburg" (Włochy)

Agrupamento de Escolas General Serpa Pinto de Cinfães (Portugalia)

Școala Gimnazială Specială Pașcani (Rumunia)

W ramach tego spotkania omówiono korzyści i negatywne skutki długotrwałej ekspozycji na ekrany u dzieci z potrzebami edukacyjnymi specjalnymi, ale także rozwój komunikacji tej grupy uczniów za pomocą mediów cyfrowych, platform edukacyjnych i aplikacji cyfrowych. W pierwszych dniach mobilności zaprezentowaliśmy szkołę  i omówiliśmy proponowane pakiety pracy w projekcie, przeprowadzając prezentacje na temat specyficznych metod rozwoju komunikacji uczniów z potrzebami edukacyjnymi specjalnymi, rozmawiając o cyfrowych opowieściach, stronach internetowych i platformach z interaktywnymi aplikacjami, prowadziliśmy warsztaty, w których eksplorowaliśmy narzędzia takie jak C-Eye, Animacja Stop Motion, Boardmaker. Ponadto, w ramach tej mobilności zaprezentowaliśmy Warsztaty Terapii Zajęciowej dla dorosłych z niepełnosprawnościami. Projekt Erasmus+ „Let's adapt through ITC” będzie trwał dwa lata, z całkowitym zatwierdzonym budżetem w wysokości 250 000 euro, a kolejne spotkanie odbędzie się w Cinfaes, w Portugalii,  już w połowie maja 2024.

 

Może być zdjęciem przedstawiającym 15 osób i tekst

 

Może być zdjęciem przedstawiającym 5 osób, ludzie uczą się i tekst

 

 

 

 

 

Rozpoczynamy współpracę w ramach projektu Erasmus + KA220 Partnerstwo Strategiczne w ramach współpracy.

Tytuł projektu: Let’s adapt through ITC nr 2023-1-RO01-KA220-SCH- 000160489. Koordynatorem projektu jest Scoala Gimnaziala Speciala Pascani  z Rumunii. Partnerami projektu są szkoły specjalne z Portugalii, Włoch, Turcji oraz Polski  - Zespół Placówek Edukacyjnych w Olsztynie.

Głównym celem projektu jest właściwe wykorzystanie narzędzi ICT w edukacji specjalnej przez nauczycieli w szkole oraz przez rodziców w domu. Celem projektu jest również wymiana dobrych praktyk między nauczycielami z krajów partnerskich, wypracowanie metod oraz technik właściwego korzystania z narzędzi ICT, które ułatwią integrację uczniów ze społeczeństwem.

Projekt rozpoczął się 1.10.2023 i będzie trwał przez najbliższe 24 miesiące. Odbyło się pierwsze oficjalne spotkanie online, podczas którego koordynator projektu oraz partnerzy omówili główne cele oraz zadania do realizacji. Projekt jest skierowany do nauczycieli, którzy pracują z uczniami o szczególnych potrzebach i dążą do poprawy jakości oferowanych usług edukacyjnych poprzez wymianę doświadczeń pomiędzy edukacją specjalną a edukacją włączającą w zakresie wykorzystania technologii w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. Celem projektu jest także identyfikacja negatywnych skutków niewłaściwego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz przeprowadzenie sesji informacyjnych na ten temat. /Koordynatorem w ZPE jest Ewa Wincel.