Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 2
Zespół Placówek Edukacyjnych Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy nr 2 w Olsztynie
- Podstawowe Informacje dotyczące rekrutacji 2022/2023
- Regulamin rekrutacji
- Podanie do SPdP 2022/2023
- Oświadczenie do rekrutacji
- Statut SPdP
Sylwetka absolwenta
Absolwent szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy powinien być dobrze przygotowany do godnego uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym i ekonomicznym. Absolwent szkoły będzie gotowy, na miarę swoich indywidualnych możliwości, do realizowania wymagań i oczekiwań stawianych mu przez społeczeństwo, do realizowania wymagań i oczekiwań stawianych mu przez społeczeństwo. Szkoła wyposaża absolwenta w wiadomości, umiejętności i sprawności potrzebne mu do realizacji zadań dnia codziennego, do podejmowania równych ról społecznych w środowisku macierzystym, w miarę możliwości niezależnie i godnie, do aktywnego życia oraz do przestrzegania ogólnie przyjętych norm.
Uczniowie Szkoły realizują program nauczania dostosowany do ich indywidualnych potrzeb i możliwości, skonstruowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Kształcenie dostosowane jest do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów. Nauka trwa 3 lata z możliwością przedłużenia etapu edukacyjnego o 1 rok.
Nauka opiera się na opracowanych indywidualnie dla każdego ucznia programach edukacyjno-terapeutycznych, popartych wielospecjalistyczną oceną poziomu ich funkcjonowania. Ocena poziomu funkcjonowania ucznia dokonywana jest dwukrotnie w ciągu roku szkolnego, a ocenianie postępów w nauce ma charakter opisowy.
W Szkole Przysposabiającej do Pracy działają pracownie:
Pracownia florystyczna:
W ramach zajęć w pracowni florystycznej uczniowie:
- rozwijają własną kreatywność, uzdolnienia oraz zainteresowania
- poznają różne techniki stosowane we florystyce
- realizują zamówienia indywidualnych klientów tworząc produkty z pasją i sercem
- tworzą produkty rękodzielnicze z zakresu dekoratorstwa domowego
- przygotowują produkty rękodzielnicze na kiermasz stroików listopadowych, kiermasz bożonarodzeniowy oraz wielkanocny w Zespole Placówek Edukacyjnych
- tworzą ozdoby dekoracyjne na stoisko walentynkowe w sklepiku szkolnym
- współpracują z innymi pracowniami w zakresie organizacji stoisk z rękodziełem na terenie miasta Olsztyn
- realizują zamówienia dla małych i dużych przedsiębiorstw
- współpracują ze środowiskiem lokalnym
Pracownia kreatywna
Podczas zajęć w pracowni kreatywnej uczniowie:
- poznają technikę batik- malowanie tkanin
- wytwarzają produkty ceramiczne
- poznają techniki wytwarzania mydła glicerynowego
- tworzą kartki okolicznościowe na różne okazje
- malują obrazy abstrakcyjne
- wytwarzają wyroby betonowe – w tym magnesy, doniczki
- kształtują zainteresowania i umiejętność organizowania czasu wolnego
- ujawniają zdolności, w szczególności zdolności plastyczno-techniczne
Pracownia pamiątkarska
W Pracowni Pamiątkarskiej uczniowie:
- wykonują rękodzieło okolicznościowe: wiosenne, jesienne, na Wszystkich Świętych, bożonarodzeniowe, urodzinowe,
- wykonują inne prace, które umożliwiają im realizowanie własnych pomysłów
- współpracują z różnymi instytucjami, stowarzyszeniami, dla którym realizują prace zlecone
Pracownia biurowo- multimedialna:
W ramach zajęć w pracowni biurowo – multimedialnej uczniowie:
- doskonalą umiejętności obsługi sprzętu poligraficznego i biurowego - drukarka, ksero, niszczarka, laminarka, gilotyna, bindownica
- doskonalą umiejętności korzystania z multimedialnych programów użytkowych i edukacyjnych
- rozwijają umiejętności wyszukiwania informacji w Internecie oraz ich przetwarzania (m.in. obsługa strony Spółdzielni Uczniowskiej Modraczek)
- rozwijają zainteresowań informatycznych i technicznych oraz wdrażanie do świadomego korzystania z najnowszych zdobyczy techniki (robotyka)
Pracownia usług handlowych
W ramach pracowni usług handlowych uczniowie:
- rozwijają zainteresowania w zakresie prowadzenia działalności usługowo - handlowej opartej na pracy w sklepiku szkolnym;
- uczą się odpowiedzialności, obowiązkowości, dobrego gospodarowania, a nade wszystko pracy zespołowej i zaradności życiowej;
- poznają podstawowe zasady prawidłowej obsługi klienta;
- prowadzą sprzedaż produktów spożywczych w sklepiku;
- rozwijają umiejętności komunikacyjne i społeczne (kontakt z klientem);
- uczestniczą w treningu umiejętności samoobsługowych (obsługa ekspresu do kawy, grilla, opiekacza),
- poznają zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy;
- planują i zaopatrują sklepik w towary - wyjście na zakupy;
- doskonalą umiejętności posługiwania się pieniędzmi - trening ekonomiczny (odliczanie określonych kwot, dodawanie banknotów i monet, wydawanie reszty),
- dbają o porządek i estetyczny wygląd sklepiku
Pracowni kulinarna
W ramach zajęć w pracowni kulinarnej uczniowie:
- zdobywają nie tylko umiejętności przygotowywania potraw, ale także planowania menu czy robienia codziennych zakupów w sklepie spożywczym
- ściśle współpracują ze sklepikiem szkolnym, na którego potrzeby przygotowują zdrowe przekąski, zupy, kanapki i gofry
- nakrywają do stołu, oceniają smak i wygląd gotowych potraw
- rozwijają zaradność życiową: umiejętność dbania o porządek, odpowiedzialność czy systematyczność
Pracownia umiejętności komunikacyjnych i społecznych
Podczas zajęć w pracowni uczniowie:
- nabywają i doskonalą umiejętność poprawnej komunikacji międzyludzkiej oraz akceptowanych społecznie zachowań, które mogą wykorzystywać w praktycznych sytuacjach życiowych
- inicjują rozmowy
- prowadzą dialog
- poprawnie formułują pytania i odpowiedzi
- dokonują autoprezentacji
- rozwijają postawę asertywności, tolerancji i szacunku
- nazywają i rozpoznają emocje swoje i kolegów z klasy
- współpracują w grupie
- doskonalą swoje umiejętności posługiwania się sprzętem bądź oprogramowaniem wspomagającym komunikację (komputer, Mówik, GoTalk itp.)
Pracowania ogrodnicza
W ramach Pracowni ogrodniczej uczniowie:
- zajmują się pielęgnacją roślin doniczkowych w sali oraz na terenie szkoły
- tworzą różne układy roślinności na ścianie wertykalnej
- nabywają umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętami i narzędziami ogrodniczymi
- uprawiają warzywa, owoce, kwiaty oraz zioła w przyszkolnej szklarni oraz ogrodzie
- uczestniczą w pracach sezonowych na terenie placówki, takich jak: grabienie liści, sadzenie kwiatów, odśnieżanie, wyrywanie chwastów z rabat kwiatowych
Pracownia rękodzielnicza
W ramach Pracowni rękodzielniczej uczniowie:
- wykonują prace różnymi technikami rękodzielniczymi między innymi: dekoracje z papierowej wikliny, ozdoby z masy papierowej, malowanie na porcelanie, malowanie na szkle
- tworzą prace malarskie na płótnie, drewnie
- przygotowują na zamówienie drewniane tabliczki z sentencjami, życzeniami
Pracowania dekoratorska
Uczniowie wykonują prace związane z renowacją mebli:
- szlifują elementy drewniane mebli
- malują farba, lakierują
- przygotowują prace techniką upcyklingu: stoliki kawowe, pufy, półki
- wytwarzają skrzynki dekoracyjne
- ozdabiają elementy drewniane metodą decoupage
Pracowania stolarska
W ramach pracowni stolarskiej uczniowie:
- uczą się wykonywać prace związane z obróbką drewna
- poznają obsługę podstawowych narzędzi stolarskich
- doskonalą umiejętności wbijania gwoździ oraz wyjmowania
- piłują z użyciem piły ręcznej oraz piły włosowej
- szlifują elementy drewniane
- doskonalą umiejętności obsługi elektronarzędzi wykorzystywanych w stolarni w zakresie wkręcania śrub, wiercenia otworów za pomocą wkrętarko-wiertarki, wyrzynania elementów drewnianych z użyciem wyrzynarki do drewna, szlifowania elementów drewnianych z pomocą szlifierki oscylacyjnej
Pracownia sensoryczno- terapeutyczna
Celem zajęć w pracowni sensoryczno- terapeutycznej jest:
- rozwijanie umiejętności komunikacji pozawerbalnej
- stymulacji polisensorycznej (wzrok i spostrzeganie, słuch, węch, smak, dotyk)
- rozwijanie spontaniczności i sprawności motorycznych
- dostarczanie satysfakcji i pozytywnych emocji
- odreagowanie napięć emocjonalnych i fizycznych
- odprężenie i wyciszenie organizmu
- stymulacja w naturalnym środowisku poprzez wyjścia i wycieczki
- pozycjonowanie uczniów z elementami terapii bazalnej
- Dzięki zastosowanym metodom, formom i organizacji pracy uczniowie doświadczają stanu równowagi między ćwiczeniami aktywizującymi podnoszącymi ich aktywność własną a stanem wyciszenia i relaksacji.
Pracownia usług gospodarczych
W ramach pracowni usług gospodarczych uczniowie:
- doskonalą umiejętności obsługi pralki, suszarki bębnowej, żelazka ze stacją parową, pionowego żelazka parowego i odkurzacza piorącego;
- doskonalą umiejętności odczytywania symboli chemicznych na metkach;
- doskonalą umiejętności związane z codziennym utrzymaniem czystości gospodarstwa domowego;
- uczą się obowiązkowości;
- wykonują usługi prania dywanów na zlecenie;
- wykonują zlecenia prania odzieży ochronnej w ramach współpracy z innymi pracowniami ZPE.
Pracowania krawiecka
W ramach zajęć w pracowni krawieckiej uczniowie:
- nabywają umiejętności posługiwania się przyborami krawieckimi;
- wykonują drobne naprawy;
- szyja i wypełniają poduszki, maskotki, tekstylne ozdoby świąteczne;
- nabywają umiejętności pracy z wykrojem krawieckim.
Oferta zajęć dodatkowych
W Szkole Przysposabiającej do Pracy uczniowie mogą uczęszczać na różne zajęcia dodatkowe:
- Szkolna telewizja „Niebieskie oko”
- Koło malarskie dla uczniów i nauczycieli
- Koło Wolontariusza
- Mydlarnia
- Klub Autysty
- Koło Kulinarne ”Młodzież łamie przepisy”
- Strefa głosu AAC
- Spółdzielnia uczniowska “MODRACZEK”
- Zajęcia dodatkowe na basenie
- Integracyjny Teatr Tańca AUTentYcZni My
- Klub Spotkań Młodzieży
- Koło Informatyczne z elementami robotyki
- Lekkoatletyka
Świetlica
Godziny pracy świetlicy IV: 6.00-16.30
Realizowane zadania:
- Zapewnienie uczniom opieki w bezpiecznym, przyjaznym i miłym otoczeniu;
- Kształtowanie postaw prospołecznych, etycznych i moralnych;
- Zachęcanie uczniów do samodzielności, aktywności i kreatywności;
- Wdrażanie do poszanowania wartości takich jak: zdrowie, szacunek, tradycja, patriotyzm
Spółdzielnia uczniowska MODRAczeK
Spółdzielnia Uczniowska „MODRAczeK” powstała w 2016 r. z inicjatywy uczniów i nauczycieli Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie. „MODRAczeK” jest pierwszą spółdzielnią uczniowską w Olsztynie oraz jedną z nielicznych w kraju prowadzoną przez uczniów z niepełnosprawnościami.
W chwili obecnej działalność spółdzielni koncentruje się na:
- prowadzeniu sklepiku szkolnego
- świadczeniu usług prania dywanów
- wykonywaniu ręcznie malowanych toreb oraz koszulek
Trening umiejętności społecznych
W Zespole Placówek Edukacyjnych można spotkać uczniów w zielonym okrągłym znaczkiem przypiętym do bluzy. Najstarsi uczniowie realizują trening umiejętności społecznych oraz trening zadaniowy do terenie szkoły. Samodzielnie odbierają dokumenty z punktu ksero, wspomagają pracowników monitoringu, załatwiają sprawy w sekretariacie.
Innowacja
W Szkole Przysposabiającej do Pracy nr 2 od roku szkolnego 2018/2019 realizowana jest innowacja programowo – organizacyjna, p.t.: „Szansa na zawodowy sukces - kształcenie profilowane z elementami kształcenia modułowego ukierunkowane na przygotowanie uczniów do pracy w charakterze pomocy kuchennej”. Innowacja obejmie realizację treści zogniskowanych na wybranych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych oraz określoną grupę uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w Olsztynie. Proces kształcenia w ramach innowacji oparty jest o wybrane moduły tematyczne oraz zajęcia praktyczne pozwalające na przygotowanie uczniów do podjęcia zatrudnienia na otwartym rynku pracy w charakterze pomocy kuchennej.
Zajęcia specjalistyczne
Uczniowie objęci są zajęciami specjalistycznymi:
- Terapia surdopedagogiczna
- Terapia tyflopedagogiczna
- Rewalidacja indywidualna
- Indywidualne spotkania z psychologiem o charakterze terapeutycznym
- Rehabilitacja ruchowa
- Integracja sensoryczna (elementy)
- Terapia logopedyczna
- Arteterapia
- Muzykoterapia
- Dogoterapia
- Zajęcia z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego
- Komunikacja alternatywna (w tym praca z systemem Cyber - Oko)