Pracownia tyflopedagogiczna. Tutaj ćwiczymy wzrok

Pracownia tyflopedagogiczna. Tutaj ćwiczymy wzrok

05.02.2021

 

Co dokładnie robią uczniowie w pracowni tyflopedagogicznej? Wyjaśnia Elżbieta Andrulonis, nauczyciel - terapeuta wzroku: 

Zajęcia terapii widzenia dziecka z niepełnosprawnością wzrokową skierowane są do dzieci ze zdiagnozowanym okulistycznie schorzeniami wzroku lub poważną wadą refrakcji. Obejmują one: rozwijanie podstawowych umiejętności wzrokowych np.fiksacji, płynnego śledzenia obiektów wzrokowych,  rozwijanie umiejętności kontroli motoryki gałek ocznych. Dzieci korzystają z różnych  pomocy optycznych np. lupy, powiększalnika oraz nowoczesnych systemów C-Eye, Eyefeel, eyeLearna, które śledzą ruch gałek ocznych i umożliwiają sterowanie w ten sposób komputerem. 

To bardzo proste w obsłudze i przyjemne dla uczniów rozwiązanie. Polega na wykorzystaniu kontaktu wzrokowego z wyświetlaną na ekranie treścią. Najpierw system C-Eye® wyznacza i wyświetla punkt, na który ma patrzeć uczeń. Przytrzymanie wzroku na obrazku powoduje jego zaznaczenie, dzięki czemu uczeń może odpowiadać na zadawane pytania, wyrażać swoje potrzeby oraz prośby, a także rozwiązywać różne zadania i ćwiczenia stymulujące pamięć, percepcję, utrzymywanie uwagi i inne aktywności umysłowe.
Eyefeel umożliwia prowadzenie terapii poprzez zabawę i rozrywkę, motywuje dzieci do dalszej rehabilitacji.

Najnowszy program, który wykorzystywany jest podczas zajęć rewalidacyjnych- tyflopedagogicznych, to program eyeLearn, który został przygotowany jako multimedialne narzędzie wspierające rodziców, opiekunów, pedagogów i terapeutów pracujących z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Struktura aplikacji nawiązuje do podstawy programowej kształcenia specjalnego i ogólnego.

poprzednia aktualność następna aktualność