Rozpoczynamy cykl szkoleń dla rodziców dzieci po diagnozie autyzmu
12.10.2022
l.p. | Termin | temat | Osoba prowadząca | Poruszane zagadnienia |
1. | 24. 10. 2022 poniedziałek 17.30- 19.30 | Diagnoza autyzmu. Cechy dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. | Katarzyna Wawrzynkowska- neurologopeda, surdologopeda, oligofrenopedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej, terapeuta Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, certyfikowany diagnosta ADOS-2 | Różne oblicza autyzmu- kontinuum autystyczne. Choroby i zaburzenia współwystępujące. Przyczyny autyzmu, dziedziczenie. Moment diagnozy- psychologiczne aspekty, funkcjonowanie rodziny. Perspektywy rozwoju dziecka z autyzmem. Pytania rodziców. |
2. | 09.11. 2022 środa 16.30- 18.30
| Zaburzenia sensoryczne u dzieci z autyzmem | Katarzyna Czernik- terapeuta integracji sensorycznej, oligofrenopedagog Anna Jaroszewska- oligofrenopedagog, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta integracji bilateralnej, specjalista w zakresie wspierania i wspomagania rozwoju i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | Jak dziecko z autyzmem doświadcza bodźców zmysłowych? Jak zaburzenia sensoryczne wpływają na zachowanie dziecka? Jak ułatwić dziecku funkcjonowanie w środowisku? Krótkie wprowadzenie teoretyczne i warsztat sensoryczny. |
3. | 23. 11. 2022 środa 16.30- 18.30 | Zaburzenia biomedyczne u dzieci z autyzmem | Alina Deresińska- Grynfelder- oligofrenopedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej, socjoterapeutka, specjalista w zakresie wspierania i wspomagania rozwoju i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; pielęgniarka | Czynniki biomedyczne i ich wpływ na rozwój dziecka- przedstawienie kluczowych zagadnień. Rola diety. Pytania rodziców.
|
4. | 07.12.2022 środa 16.30- 18.30 | Terapie i pomoc specjalistyczna | Aneta Sieradzan- pedagog specjalny, diagnosta i terapeuta psychopedagogiczny, specjalista w zakresie diagnozy i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | Rodzaje terapii. Terapie wykorzystywane w naszym przedszkolu. Jak można łączyć terapie? |
5. | 21.12.2022 środa 16.30- 18.30 | Trening jedzenia | Lidia Giers-oligofrenopedagog, surdopedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej,specjalista w zakresie wspierania i wspomagania rozwoju i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Izabela Jurczak- oligofrenopedagog, pedagog wczesnoszkolny i przedszkolny, specjalista z zakresu WWR, diagnosta i terapeuta psychopedagogiczny, specjalista w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, terapeuta Integracji Sensorycznej | Omówienie kluczowych zagadnień i sprawdzonych strategii. Pytania rodziców- warsztatowe omówienie przykładowych problemów. |
6. | 4.01.2023 środa 16.30- 18.30 | Mowa i komunikacja u dzieci z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu | Katarzyna Brzezińska- oligofrenopedagog, neurologopeda, specjalista w zakresie wspierania i wspomagania rozwoju i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Karolina Olszewska-neurologopeda, oligofrenopedagog | Specyfika rozwoju mowy u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Specyficzne zachowania językowe. Komunikacja niewerbalna. Kierunki terapii logopedycznej dziecka niemówiącego. Budowanie inicjatywy komunikacyjnej- strategie AAC (zarys). |
7. | 18.01.2021 środa 16.30- 18.30
| Strukturalizacja czasu i przestrzeni
| Martyna Szałaj- Oleksy- oligofrenopedagog; nauczyciel zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej; surdopedagog; tyflopedagog; specjalista w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Anna Krystkiewicz-oligofrenopedagog, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, specjalista w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji osób ze spektrum autyzmu | Organizacja dnia. Jak uprzedzać dziecko o tym, co się będzie działo? Czym jest plan aktywności i czemu służy? Przykłady planów- praktyczne pomysły do wykorzystania w domu. Czy porządkowanie przestrzeni wzmacnia zachowania rutynowe? Jak urządzić pokój dziecku? |
8. | 8.02.23 środa 16.30- 18.30 | Zachowania trudne u dzieci z autyzmem | Monika Borejko- Szafran- oligofrenopedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, specjalista w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji osób ze spektrum autyzmu | Rodzaje i przyczyny zachowań trudnych; reakcje rodziców. Analiza zachowania dziecka- na co zwrócić uwagę? Omówienie sprawdzonych strategii zapobiegawczych oraz interwencyjnych. |
9. | 22.02.2023 środa 16.30- 18.30 | Budowanie relacji- jak się bawić z dzieckiem? | Magdalena Leszczyńska-oligofrenopedagog, specjalista w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji osób ze spektrum autyzmu Aneta Sieradzan- pedagog specjalny, diagnosta i terapeuta psychopedagogiczny, specjalista w zakresie diagnozy i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | Warsztat dla rodziców: propozycje zabaw z dzieckiem wspierających komunikowanie się oraz naukę budowania relacji. Zabawy angażujące zmysły. Sensoplastyka.
Podsumowanie warsztatów. |