
Przedszkolaki ZPE wykładały na uniwersytecie
21.10.2019
Studenci po raz pierwszy mieli okazję zobaczyć na własne oczy, jak w praktyce wygląda komunikacja alternatywna. Za sprawą Kingi, Lili i innych dzieci ze Strategicznej Grupy AAC prowadzonej przez Ewę Targońską i Beatę Kułakowską. Przedszkolaki z niepełnosprawnościami nie mówią werbalnie, ale porozumiewają się używając specjalnych urządzeń: tabletów go - talk czy programu Mówik. Wciskając na tablecie odpowiednie ikonki uruchamiają symulator głosu, który wypowiada za nie słowa i proste zdania. W ten niekonwencjonalny sposób dzieci "opowiedziały" studentom pedagogiki o sobie, czym zajmują się w przedszkolu, czym lubią się zajmować.
Następnie głos zabrały mamy przedszkolaków. Mówiły o tym, jak było im na początku ciężko zaakceptować niepełnosprawność córki czy syna i jakim udogodnieniem jest komunikacja alternatywna. Odkąd dzieci mogą komunikować się z otoczeniem czują się rozumiane, dużo lepiej funkcjonują na codzień. Studenci słuchali z zaangażowaniem, na koniec nagrodzili wielkimi brawami dzieci i ich rodziców.
Wykład odbył się w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca AAC.