Idiomy tygodnia, czyli innowacja pedagogiczna w ZPE

Idiomy tygodnia, czyli innowacja pedagogiczna w ZPE

10.06.2021

Czy uczniowie z autyzmem mogą rozumieć znaczenie idiomów, nieoczywistych związków frazeologicznych? Tak, jeśli nauczaniu poświęci się wystarczającą uwagę i zastosuje odpowiednią metodykę. Taki wniosek płynie z innowacji pedagogicznej "Idiomy tygodnia", koordynowanej przez Elżbietę Chilińską - Karpowicz i Krystynę Kowalczyk. Dziś (10.06) odbyło się podsumowanie projektu w XV LO. 

W innnowację "Idiomy tygodnia" zaangażowani byli nauczyciele wszystkich jednostek wchodzących w skład ZPE: przedszkola, szkoły podstawowej, szkoły przysposabiającej do pracy oraz liceum ogólnokształcącego. Idea polegała na tym, że w tym samym czasie i na wszystkich etapach edukacyjnych omawiane było jedno wyrażenie frazeologiczne. Projekt jest niezwykle zasadny, ponieważ uczniowie z autyzmem zwykle mają problemy z rozumieniem mowy -  szczególnie na poziomie abstracji. Co oznacza, że zwroty i wyrażenia w rodzaju "wchodzić na rynek", "mieć oczy i uszy otwarte" czy "mieć węża w kieszeni" rozumieją często dosłownie, umieszczają frazeologizmy w niewłaściwym kontekście. Dzięki systematycznym ćwiczeniom radzą sobie coraz lepiej, przekazują myśli i intencje w sposób zdecydowanie bardziej logiczny. 

Uczniowie liceum w ramach innowacji przygotowali opowiadanie pełne idiomów, które czytali dziś z podziałem na role. Nietypową lekcję języka polskiego zorganizowała Ewa Dominiak, polonistka XV LO. Gościem specjalnym była Patrycja Miller, absolwentka ZPE.

Projekt w przyszłym roku będzie kontynuowany, w podobnej choć lekko zmienionej formule. O szczegółach wkrótce poinformujemy. 

poprzednia aktualność następna aktualność