Szkolenie pomoże zaakceptować autyzm dziecka
02.10.2019
Uwaga: szkolenia kierowane są do rodziców dzieci świeżo po diagnozie autyzmu, w pierwszej kolejności z przedszkola ZPE. Udział jest całkowicie bezpłatny. Warsztaty prowadzą specjaliści ZPE.
O szczegóły można zapytać koodynatora Anetę Sieradzan drogą mailową: .
Harmonogram spotkań:
SPOTKANIE 1, 24 października 2019, godz. 16.00- 18.00
Cechy dziecka z autyzmem i dziecka z Zespołem, 1h, prowadząca: Aneta Sieradzan
Triada zaburzeń w autyzmie- charakterystyka kluczowych zaburzeń. Różne oblicza autyzmu – autystyczne spektrum.
Terapie i pomoc specjalistyczna- zarys, 1h, prowadząca: Aneta Sieradzan
Jakie są rodzaje terapii dzieci z autyzmem? Które stosujemy w naszej placówce? Jak można łączyć terapie?
SPOTKANIE 2, 7 listopada 2019, godz. 16.00- 18.00
Diagnoza autyzmu, 1h, prowadząca: Małgorzata Derkowska
Jak wygląda diagnoza dzieci z autyzmem-krótka charakterystyka sytuacji w Polsce. Reakcje rodziców dziecka na wiadomość o diagnozie. Przyczyny autyzmu, dziedziczenie. Perspektywy rozwoju dziecka z autyzmem. Choroby współwystępujące.
Zaburzenia sensoryczne u osób z autyzmem, 1h, prowadzące: Monika Borejko-Szafran, Alina Deresińska-Grynfelder (warsztat)
Jak dziecko z autyzmem doświadcza bodźców zmysłowych i jak na nie odpowiada? Jak zaburzenia sensoryczne wpływają na zachowanie dziecka? Krótkie wprowadzenie teoretyczne i warsztat sensoryczny.
SPOTKANIE 3, 14 listopada 2019, godz 16.00- 18.00
Zaburzenia biomedyczne u osób z autyzmem, 1h, prowadząca: Alina Deresińska- Grynfelder
Czynniki biomedyczne. Rola diety w terapii autyzmu.
Wybiórczość jedzeniowa u dzieci z autyzmem i trening jedzenia, 1h, prowadzące: Lidia Giers, Alina Deresińska- Grynfelder i Aneta Sieradzan (omówienie problemu i sprawdzonych strategii).
SPOTKANIE 4, 21 listopada 2019, godz. 16.00- 18.00
Mowa i komunikacja u dziecka z autyzmem,1h, prowadząca: Marta Chodyko- Gilas
Specyfika rozwoju mowy u dzieci z autyzmem. Terapia logopedyczna dziecka z autyzmem. Jak uczyć dziecko niemówiące z autyzmem komunikowania się z otoczeniem?
Wprowadzenie do AAC- komunikacji alternatywnej i wspomagającej, 1h, prowadzące: Beata Kułakowska i Ewa Targońska
Czym jest AAC? Skuteczne działania wspierające rozwój komunikacji.
SPOTKANIE 5, 5 grudnia 2019, godz. 16.00- 18.00
Moje dziecko jest „niegrzeczne”. Co robić?, 2h, prowadząca: Katarzyna Czernik
Rodzaje i przyczyny zachowań trudnych, sprawdzone strategie.
SPOTKANIE 6, 19 grudnia 2019, godz. 16.00- 18.00
Strukturalizacja- jak zorganizować dziecku z autyzmem przestrzeń i czas? (1h) Prowadzące: Lidia Giers, Karolina Wiśniewska
Jak urządzić pokój dziecku? Organizacja dnia. Jak uprzedzać dziecko o tym, co się będzie działo? Czym jest plan aktywności i czemu służy? Przykłady planów.
Budowanie relacji. Jak się bawić z dzieckiem? (1h), prowadzące: Magda Leszczyńska i Karolina Chodyko
Warsztat: propozycje zabaw z dzieckiem wspierających komunikowanie się oraz naukę budowania relacji. Zabawy angażujące zmysły. Sensoplastyka.