Realizacja programu 2020/2021
Raport podsumowujący działania szkoły w ramach programu
Szkoła Promująca Zdrowie
I. DZIAŁANIA WSTĘPNE
W dniu 29 września 2020 r., Rada Pedagogiczna Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie pozytywnie zaopiniowała wniosek dotyczący realizacji programu Szkoła Promująca Zdrowie, potwierdzając tym samym chęć do pracy zgodnie z ideą programu. W tym samym czasie powołano szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia, w którego składzie znaleźli się przedstawiciele poszczególnych placówek wchodzących w skład Zespołu Placówek Edukacyjnych.
W dniu 18 grudnia 2020 r., nasza szkoła otrzymała Akt Przynależności do grupy szkół ubiegających się o Certyfikat Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty „Szkoła Promująca Zdrowie”. Inicjatywa otrzymała rekomendację Fundacji „MODRAK” – organu prowadzącego placówkę oraz Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Olsztynie.
Szeroko rozumiana promocja zdrowia została ujęta w kluczowych dokumentach szkoły, jako jedno z działań priorytetowych dla całego Zespołu Placówek Edukacyjnych.
Od tego momentu działania na rzecz promocji zdrowia przyjęły formę systematycznych, skoordynowanych i długofalowych przedsięwzięć na rzecz poprawy zdrowia całej społeczności szkolnej.
Realizacja programu Szkoły Promującej Zdrowie przebiegała w następujących etapach:
1. Przeprowadzenie diagnozy,
2. Wybór problemu priorytetowego, określenie celu, zapoznanie z problemem jak największej części społeczności szkolnej,
3. Podejmowanie działań na rzecz promocji zdrowia według wybranego i zatwierdzonego planu,
4. Przeprowadzenie badania ankietowego wśród uczniów, nauczycieli, rodziców oraz pracowników niepedagogicznych w zakresie 4 standardów Szkoły Promującej Zdrowie z wykorzystaniem metod i narzędzi do autoewaluacji w szkole promującej zdrowie opracowanych przez Zespół z Katedry Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Szczegółowo opracowano wyniki dotyczące monitorowania samopoczucia całej społeczności szkolnej (stopnia zadowolenia ze szkoły) z podziałem na poszczególne jednostki wchodzące w skład Zespołu Placówek Edukacyjnych,
5. Ewaluacja podjętych działań poprzez:
- ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły,
- rozmowy, obserwacje, wywiady.
7. Sporządzenie raportu z podjętych działań.
Realizując program odnosiliśmy się do:
- koncepcji Pracy Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie,
- szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego,
- wyników otrzymanych z przeprowadzonych ankiet,
- opinii uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
- DIAGNOZA STANU WYJŚCIOWEGO
W celu podjęcia działań w zakresie promocji zdrowia w Zespole Placówek Edukacyjnych dokonano diagnozy potrzeb i oczekiwań społeczności szkolnej. Wyniki diagnozy pozwoliły na wyłonienie problemu priorytetowego oraz stworzenie planu działań zmierzających do jego rozwiązania. Określony w wyniku badania problem priorytetowy potwierdził wcześniejsze obserwacje oraz składane przez rodziców wnioski.
- Narzędzia stosowane do przeprowadzenia diagnozy:
- ankieta badająca nawyki żywieniowe uczniów i wychowanków,
- obserwacje,
- rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
- pomiar stopnia odżywienia metodą BMI/ siatek centylowych.
- Wyniki przeprowadzanych badań
Na podstawie wstępnej diagnozy z użyciem ankiet, przeprowadzonych wśród nauczycieli wychowawców, obserwacji, rozmów z rodzicami oraz pomiarów, stwierdzono że:
Uczniowie i wychowankowie
- 27 % poddanych badaniu dzieci w wieku przedszkolnym ma nadwagę,
- 44 % dzieci niechętnie spożywają w przedszkolu owoce, warzywa także pod postacią surówek
- 51 % poddanych badaniu uczniów Zespołu Placówek Edukacyjnych ma nadwagę,
- 45 % uczniów przynosi do szkoły niepełnowartościowe II śniadania,
Nauczyciele – wychowawcy
- 87 % wychowawców przedszkola uważa, że dzieci niechętnie próbują nowych smaków,
- 69 % wychowawców przedszkola uważa, że dieta ich podopiecznych jest nieprawidłowa,
- 72 % wychowawców klas stwierdziło, że uczniowie nie spożywają w szkole owoców i warzyw lub spożywają je nieregularnie.
Rodzice
Uważają, że:
- niezdrowy tryb życia ich dzieci ma wpływ na wyniki w nauce,
- najskuteczniejszym sposobem mającym wpływ na nawyki żywieniowe dzieci i młodzieży jest edukacja żywieniowa,
- mają trudności ze zmotywowaniem swoich dzieci do wyboru korzystnych dla zdrowia produktów żywnościowych.
- OPIS PROBLEMU PRIORYTETOWEGO
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy wyciągnięto następujące wnioski
- Uczniowie spożywają zbyt mało owoców i warzyw,
- W trakcie pobytu w szkole znaczna część uczniów spożywa niepełnowartościowe drugie śniadanie,
- Rodzice maja trudności ze zmotywowaniem dzieci do zmiany nawyków żywieniowych.
- Część rodziców nie ma wystarczającej wiedzy w zakresie kształtowania właściwych postaw żywieniowych u swoich dzieci.
Z uwagi na wyniki przeprowadzonej diagnozy określono, wspólny dla całego Zespołu Placówek Edukacyjnych, problemy priorytetowy:
Występowanie otyłości u części wychowanków i uczniów Zespołu Placówek Edukacyjnych.
- DZIAŁANIA PODEJMOWANE W ROKU SZKOLNYM 2020/2021 MAJĄCE NA CELU ROZWIĄZANIE ZDIAGNOZOWANEGO PROBLEMU
Na podstawie wyników przeprowadzonej diagnozy stwierdzono, iż część wychowanków ( z 71 poddanych badaniu dzieci w wieku przedszkolnym 27 % ma nadwagę ) oraz uczniów ( wśród 110 uczniów wskazanych do badania 51 % uczniów ma nadwagę ).
Z przeprowadzonych badań wynikało także, że znaczna część uczniów popełnia podstawowe błędy żywieniowe. Wychowawcy klas zaobserwowali, że część dzieci podczas spożywania obiadów w szkolnej stołówce nie zjada surówek, często nawet nie próbując ich smaku.
Mając na względzie wyniki przeprowadzonego badania wyznaczyliśmy sobie następujące kierunki w zakresie promocji zdrowego odżywiania:
- Zachęcanie dzieci i młodzieży do codziennego spożywania owoców i warzyw.
- Systematyczne promowanie zasad właściwego odżywiania,
- Wsparcie zainteresowanych rodziców w zakresie doradztwa żywieniowego.
W celu rozwiązania zdiagnozowanego problemu zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy następujące działania:
- Przeprowadzono szkolenie „ Trening jedzenia” dla rodziców, nowo przyjętych do przedszkola, dzieci. Szkolenie miało na celu przekazanie rodzicom informacji m.in. na temat motywowania dzieci do próbowania różnych potraw/smaków ( wrzesień – październik 2021 r. ),
- Zrealizowano Ogólnopolski Projekt Mały Miś w świecie wielkiej literatury - moduł „Dbam o zdrowie z małym misiem” ( listopad 2020 r. )
- Przeprowadzono cykl zajęć/pogadanek na temat zasad zdrowego odżywiania w celu zachęcenia dzieci i młodzieży do spożywania owoców i warzyw ( wrzesień -grudzień 2021 ),
- Otwarto nieodpłatny szkolny punkt konsultacyjny w zakresie dietetyki – porad dla rodziców i uczniów, z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego, udzielał dietetyk kliniczny z Poradni Dietetyki Medycznej w Olsztynie (luty - czerwiec 2021),
- Przygotowano plakaty „ Urwij i weź” promujące zdrowe odżywianie z wykorzystaniem symboli obrazkowych PCS ( marzec -czerwiec 2021 ),
- Przygotowano gazetkę informacyjną dotyczącą profilaktyki otyłości u dzieci i młodzieży ( wrzesień – czerwiec 2021 ),
- We współpracy z Wyższą Szkołą Inżynierii i Zdrowia w Warszawie, zrealizowano projekt edukacyjny „Akademia Zdrowia i Urody” w ramach którego uczniowie uczestniczyli w cyklu warsztatów on line poruszających tematykę m.in. z zakresu zdrowego stylu życia ( kwiecień 2021 ),
- Przeprowadzono warsztaty kulinarne on line na temat „Zdrowe drugie śniadanie” ( luty 2021 ),
- Zakupiono książki kulinarne oraz czasopisma o tematyce zdrowego odżywiania dostępne dla uczniów, nauczycieli i rodziców w formie mini biblioteczki ( marzec 2021 r. ),
- Zorganizowano szkolny ogródek w którym uczniowie uprawiają warzywa i zioła wykorzystywane do przygotowywania potraw do szkolnego sklepiku ( wiosna 2021 r. ),
- W sklepiku szkolnym przeprowadzono tygodnie tematyczne m.in. tydzień zdrowego odżywiania, tydzień z polską żywnością (kwiecień - czerwiec 2021 r. ),
- Z zachowaniem reżimu sanitarnego zorganizowano spotkanie z przedstawicielem WSSE w Olsztynie „Substancje szkodliwe w produktach spożywczych suplementach diety. E papierosy” ( czerwiec 2021 r. ),
- Zorganizowano szkolenie on line dla rodziców na temat „Podstawy żywienia dzieci i młodzieży” prowadzone przez pracownika naukowego ze Szkoły Zdrowia Publicznego UWM w Olsztynie (czerwiec 2021 r. ),
- Z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego zorganizowano szkolny „Dzień sportu” połączony z owocowo – warzywnym z poczęstunkiem. W takcie wydarzenia rozdysponowano 220 porcji świeżo wyciskanych soków oraz ponad 200 porcji warzyw i owoców ( czerwiec 2021 r.),
- Przygotowano „poczęstunek promujący zdrowie” na uroczyste zakończenie roku szkolnego (czerwiec 2021 r.),
Ponadto, mając na względzie zdrowie i dobre samopoczucie podopiecznych i uczniów Zespołu Placówek edukacyjnych , w latach poprzednich przeprowadzono m.in. następujące działania:
- I Wojewódzki Konkurs Umiejętności Kulinarnych – konkurs pod patronatem Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty, mający na celu rozwijanie pasji kulinarnych oraz promocję zdrowego odżywiania. W konkursie wzięli udział uczniowie z 8 szkół przysposabiających do pracy z terenu województwa warmińsko – mazurskiego. W organizację konkursu zaangażowany był Wydział Nauki o Żywności UWM oraz Zespół Szkół Gastronomiczno – Spożywczych w Olsztynie ( 4 kwiecień 2019 r. ),
- Udział w zajęciach otwartych w Zespole Szkół Gastronomiczno – Spożywczych w Olsztynie, celem których była integracja uczniów poprzez wspólne przygotowywanie posiłków w trakcie zajęć praktycznych,
- Warsztaty z analizy sensorycznej – warsztaty prowadzone były przez pracownika naukowego wydziału Nauk o Żywności UWM. W trakcie warsztatów uczniowie brali udział w testach sensorycznych oceniając smak wybranych produktów spożywczych (15.01.2020 r.),
- Udział w Dniach Nauki i Sztuki UWM – uczniowie brali udział w warsztatach i wykładach dotyczących oceny produktów spożywczych. (wrzesień 2019 r. i 2020 r.
- Serce - Pasja - Aktywność czyli SPA dla rodziców – comiesięczny cykl spotkań o zróżnicowanej tematyce poprawiające zdrowie i kondycję psychofizyczną rodziców ( rok szkolny 2019/2020).