Szlakiem gotyckich zamków, czyli integracyjna wycieczka do Ostródy

Na wycieczkę wybrało się ośmiu uczniów szkoły podstawowej ZPE wraz z rodzinami: Filip Zymerman z mamą Wioletą, Dawid Szydłowski z mamą Magdaleną, Kacper Stolcman z mamą Agatą i siostrą Izabelą, Adrian Jasiński z mamą Beatą, Wiktoria Napiórkowska z mamą Magdaleną,  Lena Ferenc,  Marcel Grabowski z mamą Agnieszką Grabowską i Filip Chrapowicki.

Była to pierwsza w tym roku szkolnym inicjatywa koła krajoznawczego "Szlakiem gotyckich zamków Warmii i Mazur". Prowadzą je Barbara Zenik (koordynator), Izabela Sawilska i Beata Chrapowicka. W ubiegłym roku szkolnym uczestnicy odwiedzili m.in zamki w Lidzbarku Warmińskim, Reszlu i Rynie. Teraz wybrali się na Mazury zachodnie.

Wyprawa zaczęła się od krótkiego spaceru po Ostródzie. - Udaliśmy się w kierunku wieży kościoła ewangelickiego, która mieści się przy ul. Sienkiewicza 22. Nie weszliśmy na wieżę ze względu na jej remont, ale zrobiliśmy sobie piękne zdjęcie grupowe u jej frontu - mówi Barbara Zenik.

Kolejny etap wycieczki był niezwykle atrakcyjny - uczniowie z rodzinami przeżyli wspaniały rejs po jeziorze Drwęckim. - Podczas wycieczki podziwialiśmy piękno ostródzkiej panoramy. Statek płynął w kierunku północnej części jeziora, gdzie dawniej znajdowała się osada Piławki. - relacjonuje Barbara Zenik. - Okrążyliśmy wyspę Orzechową, lubianą przez miejskich żeglarzy i uznaną za atrakcyjne miejsce do wypoczynku. Podziwialiśmy malowniczą architekturę wokół mostu zwanego Żelaznym, który odgradza  zachodnią, długą na 10 km odnogę jeziora, wzbudza zawsze zachwyt pasażerów.

Po pełnym wrażeń rejsie uczestnicy udali się na zwiedzanie ostródzkiego zamku z przewodnikiem. - Dowiedzieliśmy się, że pokrzyżacki zamek w Ostródzie usytuowany jest na północno – zachodnim krańcu średniowiecznego miasta, w pobliżu wschodniego nabrzeża jeziora Drwęckiego - u ujścia rzeki Drwęcy. Budowę murowanego z cegły zamku w jego pierwotnym kształcie rozpoczął w połowie XIV wieku ówczesny komtur Gunter von Hohenstein - dodaje Barbara Zenik. - Chodząc po komnatach zamkowych oglądaliśmy ekspozycję stałą „Z dziejów Ostródy i okolic” zabytki archeologiczne związane z przeszłością ziemi ostródzkiej, od epoki kamienia przez czasy napoleońskie po współczesność. Potem udaliśmy się do pijalni ziół i mieszanek ziołowych, poznaliśmy tam smaki aromatycznych ziół oraz soków. Na koniec wizyty w Ostródzie zjedliśmy obiad w Tawernie i potem wróciliśmy do Olsztyna.

Organizatorki podkreślają, że wycieczka to nie tylko atrakcyjne spędzenie czasu i poznanie historii regionu. Uczniowie z niepełnosprawnościami uczą się w ten sposób samodzielności, trenują umiejętności społeczne, kształtują poczucie odpowiedzialności. Kolejna wycieczka z cyklu "Szlakiem gotyckich zamków" odbędzie się w maju.